Ketiadaan masa, menjadi alasan di kalangan wanita negara ini jika diajukan soalan mengenai aplikasi solekan dalam kehidupan seharian. Bagi mereka, solekan ringkas dengan bedak dan gincu sudah memadai kerana enggan menghabiskan masa terlalu lama di depan cermin serta tidak mahu menjadi topik perbualan jika bersolek rapi.
Akhirnya, wajah yang hanya disapu bedak dan dicalitkan gincu itu tampak kusam, berbelak-belak malah tidak bermaya hingga perlu dirapi semula beberapa jam selepas itu. Penggunaan bedak asas yang betul serta memilih rona sesuai dengan warna kulit amat penting bagi memastikan solekan seimbang dan tidak terlalu menonjol untuk aktiviti siang. Jom kita aplikasikan 4 tips ringkas untuk ‘Light Makeup’ (Solekan Ringkas) ke pejabat atau ke kelas. Let’s go girls...

Kulit Licin (Smooth complexion)
Penyapuan bedak asas berunsur cecair (liquid foundation) diperlukan hanya di sekitar: dahi, dagu dan di hidung. INGAT!! Solekan anda memerlukan Touch Up!’ jika kulit anda jenis kering (dry) atau kulit biasa (normal), sapukan bedak dengan berhati-hati ketika di waktu tengahari. Jika anda mempunyai kulit jenis berminyak (oily) tekap/bersihkannya dengan tisu/blotter ini kerana muka anda akan kelihatan berkilat/bertopeng untuk sekian lama jika dibiarkan begitu saja.

Sapuan Lembut Di Bulu Mata
Penyapuan bulu mata dengan maskara, tidak memerlukan kemahiran khas untuk‘membuka’ dan ‘mencantikkan’ mata anda disamping solekan mata yang memukau. . Anda harus mencuba rangkaian maskara dalam tona warna-warna lain : coklat, kelabu, ungu gelap dan hitam.

Sentuhan Pemerah Pipi (Cheeks touched with blush)
Tulang pipi perlu diserlahkan dengan warna pemerah pipi Coklat Cerah/muda (Light-Brown), berhati-hati untuk warna seperti Tembaga (Copper) !! Jika disalah guna/kurangsesuai, ia mungkin membuatkan anda kelihatan lebih tua daripada usia sebenar anda. Jika anda mempunyai Kulit Kapilari (Skin Capillaries), tidak digalakanmengguna/menyapu warna pemerah pipi yang agak Merah Jambu – ia akan menjadikan masalah kulit anda jelas kelihatan!!.


Kilauan Asli Di Bibir

Gloss bibir Warna Coklat (brown)!  Itulah yang harus anda lakukan. Jika anda tidak mempunyai gloss bibir berwarna coklat anda juga boleh cuba gincu berwarna BeigeatauMerah Jambu (pink). Berhati hati dengan gloss bibir yang mempunyai kesan Vinil atau yang berkilat. Ia kurang sesuai atau kelihatan agak seksi untuk ke pejabat. Ianya hanya sesuai digunakan pada waktu malam.




Leave a Reply.